Een bakker in Noord-Brabant heeft er niks aan dat zijn advertenties zichtbaar zijn in Amsterdam. Net zo min als jij iets hebt aan websitebezoekers uit Maastricht, als je een fysieke fietsenwinkel in Hoorn runt. Je wilt lokaal gevonden worden. Dat regel je onder andere met locatietargeting. Door met locatietargeting te adverteren, vergroot je niet alleen je kans op meer winkelbezoeken, maar maak je ook lokale promoties of evenementen veel effectiever.
Wat zijn de voordelen van locatietargeting?
Met locatietargeting maak je je content en advertenties niet alleen effectiever, maar ook slimmer. Je haalt meer uit je budget en bouwt lokaal aan je zichtbaarheid. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Je adverteert gerichter: je bereikt alleen mensen in gebieden die er voor jouw bedrijf toe doen. Dat zorgt voor hogere conversies en minder budgetverspilling.
- Je boodschap sluit beter aan: door je advertenties af te stemmen op de locatie van de gebruiker, voelen ze relevanter en komen ze beter aan.
- Je leert je klanten beter kennen: locatiegegevens geven inzicht in gedrag en voorkeuren, waardoor je campagnes steeds slimmer worden.
- Je wordt beter lokaal gevonden: met locatietargeting vergroot je je zichtbaarheid in de regio en werk je aan je lokale merkpositie. Dat is ook goed voor je positie in Google, want lokale zoekresultaten worden steeds belangrijker.
Hoe gebruik je locatietargeting in online marketing?
Wil je met locatietargeting aan de slag? Begin dan met een duidelijke keuze: wie wil je bereiken? Kies vervolgens de regio’s, steden of postcodes die voor jouw bedrijf interessant zijn. Daarna pas je je advertenties, aanbiedingen en content aan op die specifieke plekken. Je kunt bijvoorbeeld werken met geofencing, waarbij je advertenties alleen laat zien aan mensen binnen een bepaalde straal rond een locatie. Of gebruik geotargeting om specifieke gebieden gericht te benaderen. Vergeet niet om je resultaten goed in de gaten te houden. Door regelmatig te testen en bij te sturen, haal je steeds meer resultaat uit je campagnes.
Wie kan je helpen als je aan de slag wilt met locatietargeting?Wil jij met locatietargeting adverteren? Neem een officiële Google Ads Partner – zoals Semwerkt in Hoorn – in de arm. Bij een online marketingbureau zoals deze, helpen de specialisten je je zichtbaarheid te vergroten en meer relevante bezoekers naar je website te trekken. Wil je meer weten over hoe je je lokale zichtbaarheid verbetert in zoekmachines? Bezoek dan het blog van Semwerkt of neem contact op met de specialisten.