Lopen dingen binnen je onderneming niet helemaal zoals je ze voor ogen had? Misschien valt het resultaat van de ROI tegen, verlopen ontwikkelingsprocessen moeizaam, of ontvang je negatieve feedback van gebruikers. Grote kans dat er nog geen user research heeft plaatsgevonden. Of begin je pas net en wil je gelijk goed van start met je business?
Lees waarom in beide situaties de user research uitbesteden aan een UX bureau een goed idee is!
Wat is user research?
User research is een onderzoeksmethode binnen UX (User Experience) design waarbij je kenmerken, behoeften, doelen en gedrag van (toekomstige) gebruikers van je producten of diensten in kaart brengt. Hierbij maak je gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden, zoals user interviews, dagboek/camera studies, enquêtes en A/B-testen.
User research voer je het liefst in het vroegste stadium van een project uit. Maar ook wanneer je al een tijd bezig bent is het waardevol om deze onderzoeksmethode toch toe te passen
Wat levert user research je op?
In User Experience design draait alles om het creëren van een goede gebruikerservaring. In elke stap van het designproces staat de eindgebruiker centraal. Het is dus van belang dat je weet wie je gebruiker is, wat ze willen en hoe ze zich gedragen. User research helpt je daarbij door de richtlijnen van je designs te vormgeven.
Dit levert je tal van voordelen op:
- Krijg gedetailleerde inzichten in je gebruikers
- Leer waarom dingen anders gaan dan je voor ogen had
- Baseer elke volgende stap op feiten in plaats van op aannames
- Een efficiënter ontwikkelingsproces (je voorkomt productiefouten en duur herstelwerk)
- Relevante designs die aansluiten op de behoeften van je gebruikers
- Maak ROI zo vroeg mogelijk meetbaar
- Positieve feedback en loyale gebruikers
Lees hier meer over het nut van user research!
Welke waarde voegt een UX bureau hieraan toe?
Een UX bureau beschikt over elk specialisme dat nodig is voor een gedegen user research. Zo werken ze met onderzoekers en strategen en hebben ze toegang tot de nieuwste tools en technieken. Zij zijn onbevooroordeeld en objectief. Zo weet je zeker dat je de kwaliteit van je onderzoek niet laat verstoren door bevestigingsbias, de manier waarop je bewijzen en bevindingen zoekt en interpreteert wanneer er sprake is van bestaande overtuigingen.
Tevens houdt een UX bureau rekening met praktische zaken, zoals je budget en de tijdsdruk. Zij selecteren vervolgens de methoden die het beste aansluiten op jouw wensen en doelen, en waarmee je echt het onderste uit de kan haalt. Na afloop ontvang je een helder en gedetailleerd rapport dat jouw onderneming van een sterke basis en duidelijke richting voorziet.
Schakel een ervaren UX bureau voor een zinvol en relevante business.
[H3]Krijg toegang tot een betekenisvolle gebruikerservaring
Door middel van user research weet je welke richting je op moet om jouw gebruikers tevreden te stellen. Je voorkomt dat je een product of dienst aanbiedt waar eigenlijk niemand op zit te wachten, of features introduceert die totaal irrelevant zijn. Daarmee kan user research hét verschil betekenen tussen een TOP of FLOP bedrijf.