Accountmanager

Opleidingsniveau:

Vanaf

Salarisindicatie:

Arbeidsmarkt:

In het kort ...

Welke benaming gebruik jij voor een accountmanager? Want ook voor dit beroep zijn er verschillende bewoordingen en gerelateerde beroepen te vinden. Hier vind je ons overzicht: .

Ben je communicatief ijzersterk en vind je het leuk om als partij tussen twee andere partijen te staan? Wellicht is het beroep accountmanager dan iets voor jou! Een accountmanager wordt gezien als een intermediair tussen een klant en een organisatie, die je bij geschillen kunt vertegenwoordigen. Als accountmanager ben je overigens niet per definitie bezig met het oplossen van problemen tussen een klant en een organisatie, je kunt je bijvoorbeeld ook richten op het verkopen van producten, het beantwoorden van vragen over een product, het opstellen van een offerte voor een nieuwe klant, enzovoorts.

De veelzijdigheid van dit beroep, de verantwoordelijkheid die je hebt en het contact met tal van verschillende mensen maakt het beroep accountmanager erg populair onder een grote groep mensen. Ook zal een accountmanager altijd nodig blijven voor bedrijven, waardoor er veel vacatures voor dit beroep worden aangeboden. Houd er wel rekening mee dat het aantal accountmanagers in Nederland jaarlijks groeit, waardoor het soms behoorlijk lastig kan zijn om je te onderscheiden van al die andere sollicitanten voor een beschikbare functie.

Verschillende soorten accountmanagers

Het beroep accountmanager komt in verschillende vormen voor, waardoor niet altijd precies duidelijk is wat een accountmanager dagelijks voor een organisatie doet. De meest gangbare soorten accountmanagers zijn de zogenaamde farmers en hunters. Een farmer is iemand die zich voornamelijk richt op het beheren en behouden van de huidige klanten van een organisatie. Klanten die tegen een probleem aanlopen zullen door de farmer benaderd worden om het probleem op te lossen. Evenals dat een farmer het klantcontact bij grote klanten warm probeert te houden, om de klant in de toekomst niet te verliezen.

Daarentegen gaat de hunter, zoals de naam van dit type accountmanager wellicht al enigszins doet vermoeden, op zoek naar nieuwe klanten voor een organisatie. Vaak oriënteert een accountmanager zich in eerste instantie op beide richtingen, waarna hij of zij vervolgens pas binnen een organisatie specifieke taken toebedeeld krijgt. Over het algemeen is een accountmanager voornamelijk gericht op het relatiebeheer van een organisatie en het uitbreiden van deze relaties.

Geschiedenis van het beroep accountmanager

Oorspronkelijk was een accountmanager voornamelijk actief binnen het bankwezen, waar de accountmanager advies gaf over mogelijke beleggingen voor een klant. Denk aan de investeringen die voor een klant interessant konden zijn, de mogelijkheid om het huidige portfolio van een klant verder uit te breiden, enzovoorts. Vaak hadden klanten zelf de interesse of kennis niet om onderzoek te doen naar interessante beleggingen, waardoor zij dit door een bank lieten doen.

De betekenis van het begrip “account” is in de huidige tijd dermate sterk uitgebreid binnen het bedrijfsleven, dat ook het beroep van een accountmanager steeds veelzijdiger is geworden. Andere benamingen voor dit beroep zijn onder meer klantenmanager, cliëntmanager, klantbeheerder, relatiemanager en relatiebeheerder. Deze namen geven nog duidelijker aan waar dit beroep zich op richt binnen een organisatie: het beheren van het contact met een klant.

Verschillen tussen accountmanagers en vertegenwoordigers

Wanneer je op internet zoekt naar vacatures voor accountmanagers zal je steeds vaker ook de term “vertegenwoordiger” voorbij zien komen. Het vlak tussen beide beroepen is in de afgelopen jaren namelijk sterk ingeperkt. Toch bestaan er nog een aantal essentiële verschillen tussen de accountmanagers en de vertegenwoordigers! Een vertegenwoordiger richt zich bijvoorbeeld voornamelijk op de individuele verkooppunten van organisaties, waarbij men het als voornaamste doel ziet om deze bedrijven orders te laten plaatsen bij de organisatie waarvoor zij actief zijn. Een accountmanager is daarentegen veel meer in contact met het hoofdkantoor van een organisatie en in mindere mate met de individuele verkooppunten.

Daarbij is de betrokkenheid bij het verkoopproces een belangrijk verschil tussen de vertegenwoordiger en de accountmanager. Een vertegenwoordiger richt zich op de plaatsing van een order, terwijl een accountmanager gedurende het gehele verkoopproces betrokken blijft bij een klant. Men kan dus zeggen dat een accountmanager een veel intensiever contact heeft met zijn accounts, dan een vertegenwoordiger dat met zijn cliënten heeft. Niet voor niets heeft een accountmanager vaak niet meer dan tien accounts onder zich.

Beloning voor goede prestaties als accountmanager

Wanneer het een accountmanager lukt om zeer goede resultaten neer te zetten in een boekjaar, dan kan een accountmanager in aanmerking komen voor een beloning. De hoogte van deze bonus is afhankelijk van de prestaties die een accountmanager dat jaar geleverd heeft. De prestaties worden bijvoorbeeld gemeten in de toename van het aantal orders van een grote klant, de omvang van deze orders, het aantal klantcontacten wat erbij gekomen is in een jaar, enzovoorts.

Kijk in de vacatures die je op internet vindt welke bonussen je als accountmanager kunt verdienen binnen de organisatie. Juist door deze bonussen wordt het beroep accountmanager een leuke uitdaging. Je wilt je bonus aan het eind van ieder jaar immers zo hoog mogelijk laten zijn. Daarbij wil je met je kennis een meerwaarde voor de organisatie vormen, waar je actief bent als accountmanager.

Opleiding tot accountmanager

In Nederland bestaan verschillende instituten die de opleiding tot een accountmanager aanbieden. Niet altijd wordt deze opleiding ook daadwerkelijk “opleiding tot accountmanager” genoemd, vaak gaat het om een opleiding tot commercieel medewerker. Deze opleiding wordt vanaf MBO-niveau aangeboden, waarna je nog verschillende vervolgopleidingen op HBO- of WO-niveau uit kunt voeren. Het is afhankelijk van de functie die je wilt bekleden na het afronden van je opleiding, welk niveau je minimaal moet hebben afgerond.

Houd er rekening mee dat je als commercieel medewerker of accountmanager communicatief erg vaardig moet zijn. Je bent immers voortdurend in contact met klanten van een grote organisatie, die je voor de organisatie wilt behouden. Het zou voor een grote organisatie een sterke invloed op de bedrijfsresultaten kunnen hebben als een grote klant geen orders meer afneemt. Daarnaast verwacht een organisatie prestaties van een accountmanager, waardoor ook je prestatiegerichtheid een belangrijke rol speelt bij een eventuele sollicitatie. Mocht je het lastig vinden om onder een hoge werkdruk te werken, dan kan het verstandig zijn om naar alternatieve functies op commercieel gebied te kijken. Een bedrijf rekent je namelijk af op je prestaties die je in een jaar levert.

Plaats een reactie