Beroepen.nl » Thuiswerken: ideaal voor de gemiddelde ADHD’er
Beroepen Blog

Thuiswerken: ideaal voor de gemiddelde ADHD’er

thuiswerken met adhd

Vandaag de dag is thuiswerken de nieuwe norm geworden. De anderhalve-meter-economie is het nieuwe toverwoord en waar mogelijk wordt er door werkgevers al snel overgeschakeld naar de nieuwe realiteit. Terwijl veel medewerkers moeite hebben met de omschakeling is het juist voor een heel andere groep een complete zegen. Dat zijn bijvoorbeeld mensen met ADHD of ADD. Voor hen is de rust van het thuiswerken ideaal en is ben in veel gevallen juist productiever.

Telewerken is de toekomst

Het is wellicht moeilijk voor te stellen, maar dankzij de coronacrisis wordt duidelijk dat thuiswerken nog geeneens zo’n slecht idee is. Het enig punt is dat het Nederland nog niet zo heel erg ingeburgerd is. Amerika daarentegen is het een heel ander verhaal, daar is men inmiddels helemaal ‘om’. Zo heel vreemd is dat niet, uit onderzoek blijkt juist dat thuiswerken een behoorlijk aantal voordelen heeft voor beide partijen. Zo is er sprake van een productieverbetering ter waarde van zo’n 2000 euro. Voor bedrijven als AT&T is dat reden om te stellen dat elke functie in principe een telewerkbaan is, tot het tegendeel is bewezen. Ook voor de werknemer zijn er talloze voordelen die pleiten voor thuiswerken. Zo is er geen sprake van reistijd en kan de beschikbare tijd daardoor veel efficiënter worden benut.

De voordelen van thuiswerken

Voor mensen met ADHD zijn er nog meer voordelen te benoemen die pleiten voor het normaliseren van thuiswerken. Afgezien van het ontbreken van enige reistijd, is het werken in de vertrouwde omgeving van de eigen woning ideaal. Er zijn weinig tot geen prikkels die als storend kunnen worden ervaren, bovendien is het op die manier een stuk eenvoudiger om een gerichte structuur aan te brengen. Ook het contact met collega’s kan voor iemand met ADHD makkelijker en efficiënter per e-mail verlopen. Zo is de kans op tal van spoedklusjes minimaal en kan de gemiddelde ADHD’er – voor zover deze bestaat – zelf invloed uitoefenen op de dagindeling. Kortom, dankzij het thuiswerken ontstaat er veel meer structuur, iets waar iemand met ADHD, bijzonder veel baat bij heeft.

Thuiswerken met ADHD in zes belangrijke tips

Alhoewel het bovenstaande al snel de indruk wekt dat thuiswerken dé oplossing is voor veel werknemers met ADHD, is dat zeker niet het geval. Zoals in veel gevallen zal er moeten zijn voldaan aan tal van randvoorwaarden om de ideale werkomgeving voor ADHD’ers te realiseren. Een huis waarbij jonge kinderen hard gillend en rennend, elk vertrek tot hun domein hebben verklaard, is verre van ideaal. In de basis zijn de volgende punten waardevolle handreikingen om als ADHD’er van het thuiswerken een succesverhaal te maken:

  • Structuur is van groot belang voor elke ADHD’er
    Thuiswerken is in feite hetzelfde als werken op locatie. Wat je normaal gesproken op je werk zou doen, doe je nu gewoon thuis. Begin je normaal gesproken om 08.30 uur, probeer dit thuis dan ook te doen. Hoe verleidelijk het ook is om eerst met je partner nog even koffie te drinken, doe het. Door het hanteren van een strak schema wat zoveel mogelijk de routine van je gewone werk nabootst, zorg je voor een vergelijkbare structuur. Dat geldt ook voor de koffie- en lunchpauze. Ga je normaal gesproken even een stukje lopen tijdens de lunchpauze, doe dat dan nu ook.
  • Stop op tijd met werken
    Thuiswerken kan ideaal zijn, maar het gevaar van doorwerken ligt op de loer. Terwijl je in een normale situatie wellicht gewend bent om op een vaste tijd te stoppen, als je thuis werkt is het vrij makkelijk om door te werken. Je hoeft per slot van rekening nergens heen. Je hoeft de bus of trein niet te halen, bovendien hoef je ook niet op tijd te vertrekken om op tijd thuis te zijn voor de avondmaaltijd. Kortom, hanteer hetzelfde ritme als op kantoor en stop op tijd.
  • Communiceren is essentieel
    Als je gaat thuiswerken zul je al snel genoeg merken dat het net even anders is dan in een normale setting. Die nieuwe situatie vraagt ook om een nieuwe manier van communiceren. Even bij een collega langsgaan om navraag te doen over een bepaald project of de planning even doornemen is er niet bij. Nagenoeg alles zal per e-mail gaan en per telefoon. Aan de ene kant geeft dat lekker veel rust, aan de andere kant merk je ook direct hoe belangrijk het is om iedereen op de hoogte te brengen van je werkzaamheden en de vorderingen. Zo voorkom je dat je collega’s langs elkaar heen werken en je onnodig lastig vallen met vragen die je goed had kunnen voorkomen. Wil je echt efficiënt communiceren, gebruik dan een app zoals Slack.
  • Zorg voor een echte werklocatie
    Het lijkt makkelijk om vanuit bed te werken, of nog erger, vanaf de bank. Ook als je thuis werk is het van belang dat je een duidelijke scheiding aanbrengt tussen werk en privé. Zo is het voor iedereen in je huishouden, dus ook je partner en eventuele kinderen, dat je toch echt aan het werk bent. Ben je in staat een kamer in te richten als werkplek, dan is dat helemaal ideaal. Op die manier kun je jezelf helemaal afsluiten en je volledig richten op je werk. Dat is niet alleen handig in verband met je ADHD, het zorgt ook voor meer structuur, iets wat voor de meeste ADHD’ers juist een basisvoorwaarde is.
  • Zorg voor voldoende ontspanning
    Net als op je werk, heb je ook tijdens het thuiswerken, behoefte aan ontspanning. In een normale situatie kan een koffiepauze net even te kort zijn voor een aangename wandeling. Je kunt dan ook gewoon even vijf minuten buiten staan om even wat frisse lucht te halen. Maak je pauzes echter niet langer dan een gewone pauze op je werk.
  • Zorg voor voldoende ventilatie
    In de meeste gevallen zal een reguliere kantoorruimte beschikken over een goed werkende airconditioning. Wellicht staan er ook planten die zorgen voor voldoende zuurstof. In je thuiskantoor is dat wellicht net even anders. Zorg er in ieder geval voor dat je voor je aan het werk gaat, even een rondje buiten hebt gelopen, zodat er voldoende zuurstof in je bloed zit. Je zult zien dat het een heel stuk prettiger werkt op die manier.

Tips, opmerkingen of vragen?

Heb jij nog tips voor een ieder met ADD of ADHD die nu ook verplicht moet thuiswerken? Of misschien zit je zelf nog met vragen? Laat ze achter in de reacties! Wil je meer weten over ADHD, kijk dan eens op https://www.adhdblog.nl/.

Heb je vragen over Thuiswerken: ideaal voor de gemiddelde ADHD’er?

Heb je het artikel zojuist gelezen, maar zit je nog met vragen omtrent 'Thuiswerken: ideaal voor de gemiddelde ADHD’er', of wil je graag een opmerking toevoegen? Laat die dan hieronder achter. Wij en andere bezoekers zullen proberen zo snel mogelijk jouw opmerking of vraag te beantwoorden!

Klik hier om te reageren