Beroepen.nl » Taxichauffeur » Taxichauffeur Worden

Taxichauffeur Worden

taxichauffeur

Wil je taxichauffeur worden? Blijf dan vooral doorlezen, want in dit artikel wordt precies beschreven hoe dat proces verloopt, waar je de cursussen en opleidingen kan volgen en wat je allemaal nodig hebt om uiteindelijk aan de slag te kunnen als taxichauffeur.

Reachstacker Chauffeur

SOMA Bedrijfsopleidingen | Klassikaal | 239.0 | Max. deelnemers: 6 | Tijdsduur: 1.0 Logo van SOMA Bedrijfsopleidingen
De reachstacker is een rijdend, zwaar hefwerktuig, en wordt ingezet voor het laden en lossen van containers en voor het verplaatsen en stapelen van containers op een op- en overslag locatie. Via de reachstacker worden cont…

Lees meer

W06-2 Chauffeur LZV

HOBP | 295.0 | Niveau: MBO | Tijdsduur: 6.0 Logo van HOBP
Volg nu W06-2 Chauffeur LZV en heb een jaar lang gratis toegang tot HP/de Tijd en nog 700+ andere cursussen en media op HOBP zakelijk leren. Een LZV is een lange- zware voertuigcombinatie. Ze hebben een maximale lengte van…

Lees meer

Chauffeur als ambassadeur (code 95)

Ito Opleidingen | Klassikaal | 149.0 | Max. deelnemers: 16 | Tijdsduur: 7.0 Logo van Ito Opleidingen
Chauffeur als ambassadeurNa deze communicatietraining is de deelnemer in staat om als beroepschauffeur (en/of bijrijder) als professional in goederenvervoer een klantvriendelijke en communicatief sterke representant te zij…

Lees meer

Containerheftruck Chauffeur Basis en Herhaling

SOMA Bedrijfsopleidingen | Klassikaal | 259.0 | Max. deelnemers: 6 | Tijdsduur: 1.0 Logo van SOMA Bedrijfsopleidingen
De containerheftruck is bedoeld voor het laden en lossen van containers en voor het verplaatsen van containers op een op- en overslaglocatie. Aan de containerheftruck is een schuifspreader of een toploader bevestigd om con…

Lees meer

Terminaltrekker Chauffeur Basis en Herhaling

SOMA Bedrijfsopleidingen | Klassikaal | 239.0 | Max. deelnemers: 6 | Tijdsduur: 1.0 Logo van SOMA Bedrijfsopleidingen
De terminaltrekker chauffeur wordt ingezet bij het laden en lossen van schepen en spoorwagons. Hij rijdt en manoeuvreert met de terminaltrekker en voert lading (goederen en containers) af en aan over de terminal of de over…

Lees meer

Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur (U45)

TA Nederland | Klassikaal | 150.0 | Max. deelnemers: 16 | Tijdsduur: 7.0 Logo van TA Nederland
Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur (U45) Gevarieerde training waarbij de nadruk zal liggen op de veiligheid. De leerdoelen zijn: ·         De cursist weet hoe te handelen en hulp te verlenen bij ongevallen ·    …

Lees meer

Intest chauffeur bakwagen (C) - TA

TA Nederland | Klassikaal | 105.0 | Max. deelnemers: 1 | Tijdsduur: 1.0 Logo van TA Nederland
Intake vrachtwagenrijbewijs / rijbewijs C Beoordelen hoeveel lessen deelnemer ongeveer nodig heeft om het C examen positief af te kunnen ronden

Lees meer

Online cursus Chauffeur (RV1 Techniek bedrijfswagens)

HOBP | 295.0 | Niveau: MBO | Tijdsduur: 16.0 Logo van HOBP
Volg nu Online cursus Chauffeur (RV1 Techniek bedrijfswagens) en heb een jaar lang gratis toegang tot HP/de Tijd en nog 700+ andere cursussen en media op HOBP zakelijk leren. Het klinkt eenvoudig, chauffeur worden. In de p…

Lees meer

Code 95 bus en vrachtauto chauffeur

Rijschool Collewijn | Klassikaal | 829.0 | Max. deelnemers: 15 | Tijdsduur: 7.0 Logo van Rijschool Collewijn
Code 95 nascholing Om beroepschauffeur te blijven, zijn beroepschauffeurs verplicht iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing te volgen. Als u niet voldoet aan de nascholingsplicht, mag u uw vak niet meer uitoefenen. W…

Lees meer

Monteur Chauffeur Technicus als ambassadeur | Open training

Re-Move MKB Training en Coaching | Klassikaal | 532.5 | Max. deelnemers: 12 | Tijdsduur: 1.0 | Beoordeling: 8,0 (1 ervaring) Logo van Re-Move MKB Training en Coaching
Monteur/Chauffeur/Technicus als ambassadeur Uw monteur/technicus/chauffeur is een belangrijk visitekaartje van uw bedrijf. Hij vertegenwoordigt de naam van uw bedrijf op de weg, is vaak de persoon met de meeste contactmom…

Lees meer

Voor wie is de opleiding?

Taxichauffeurs zijn in heel Nederland van groot belang en een onmisbare factor in elke stad of elk dorp. Ze zorgen ervoor dat toeristen, dagjesmensen, zakenlui en mensen zonder rijbewijs of auto altijd snel op plaats van bestemming komen. In vergelijking met het openbaar vervoer kunnen taxi’s klanten veel sneller en makkelijker bedienen en daarom zullen zij altijd nodig zijn in heel Nederland, ongeacht de locatie.

Je kunt dus profiteren van deze behoefte door zelf taxichauffeur te worden. Dit kun je zowel doen op basis van een eenmanszaak, dus als ZZP’er, als binnen een taxicentrale, waarbij je dus een werkgever gaat krijgen. Voordat je dit werk kunt doen is het echter wel nodig om een aantal stappen langs te gaan en de belangrijkste daarvan is het volgen en behalen van het zogenoemde CCV-diploma, die je kunt behalen met een taxichauffeur opleiding. Dit is een verplichte cursus die succesvol moet worden afgerond voordat iemand werkzaam mag worden als taxichauffeur. Hierbij wordt er ook een examen afgelegd en beoordeelt iemand van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) of je voldoende kennis hebt van het taxichauffeurschap en of je op de juiste manier handelt. Maak je echter geen zorgen over dit examen! Want er zijn tal van mogelijkheden om je hiervoor goed voor te bereiden, zowel via thuiscursussen als klassikale cursussen.

Is taxichauffeur iets voor mij?

Iedereen kan taxichauffeur worden, uiteraard mits je een rijbewijs hebt en gemotiveerd bent. Er zijn echter wel factoren waar je rekening mee moet houden als je taxichauffeur wilt worden. Zo is ten eerste het beroep van taxichauffeur zeer sociaal. Je zult met allerlei soorten mensen te maken krijgen die allemaal ander gedrag vertonen. Je zult daarop als taxichauffeur moeten inspelen. Tijdens de cursus of opleiding leer je om te gaan met bijzonder gedrag, zoals agressieve klanten of andere gedragingen. Ten tweede is het taxichauffeurschap soms ook onregelmatig. Je zult zelf je uren kunnen indelen, maar dit zullen naast normale werkuren ook buitengewone uren zijn, waarbij je bijvoorbeeld ’s nachts of laat in de avond moet werken. Verder moet je er ook rekening mee houden dat je altijd alert moet zijn. Vermoeidheid is dus een probleem en dat moet je voortijdig signaleren en aangeven, aan jezelf of aan je werkgever.

Opleiding of cursus tot taxichauffeur

Wat taxichauffeur worden betreft zijn er zowel opleidingen als cursussen beschikbaar. En deze betekenen vaak in deze context hetzelfde, namelijk het behalen van het verplichte CCV-certificaat en het behalen van een taxipas. Deze opleidingen en cursussen helpen jou bij het ervaring opdoen in dit gebied zodat je zo goed voorbereid als nodig is het examen van het CBR kunt afleggen.

Theorie en praktijk

Taxichauffeur zijn is natuurlijk zeer praktisch, omdat je altijd bezig bent ‘in het veld’. Maar de theorie die daaraan gekoppeld is, is minstens net zo belangrijk, omdat je die theorie nodig hebt bij problemen of situaties die in de praktijk voor kunnen komen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een storing of defect in de auto, of hoe ga je om met klanten die niet willen betalen of het niet eens zijn met het bedrag? Je zult dit soort casussen gaan behandelen tijdens de cursus en op die manier wordt je optimaal klaargestoomd voor de praktijk.

Inhoud van de opleiding tot taxichauffeur

De opleiding tot taxichauffeur is divers en is erop gericht om jou voor te bereiden op het examen dat je moet afleggen. Dit examen bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte; dit eerste gedeelte bevat 40 meerkeuzevragen en het praktijkgedeelte is een testrit in de omgeving van 85 minuten. De examinator die bij je in de auto zit zal dan instructies geven en vragen stellen.

Een goede voorbereiding is het halve werk en daarom wordt er tijdens de opleiding veel ingegaan op dit examen. Zo ga je in op wat je kunt verwachten van de examinator en wat voor soort vragen er gesteld worden in het theoriegedeelte. Uiteraard is het nodig om voor beide onderdelen te slagen, dus beide zijn belangrijk.

Tijdens de cursus zelf komen een tal van onderwerpen aan bod, bijvoorbeeld de technische kant van het vak, waarin je leert hoe de apparatuur werkt en hoe je routes moet invoeren in het navigatiesysteem. Ook leer je hoe je om moet gaan met de auto zelf, wat belangrijk is omdat je er vaak alleen voor staat als er een mankement optreedt. Verder is er ook de sociale kant. Hoe ga je bijvoorbeeld om met agressieve of boze klanten, die eventueel zelfs schade veroorzaken? Of hoe je in het algemeen om met schade ten gevolge van een aanrijding?

Verder wordt ook je kennis van topografie bijgeschaafd. Het is belangrijk om de snelste route te vinden naar de eindbestemming en uiteraard helpen navigatiesystemen daarbij, maar daarbij is logisch en praktisch denken ook belangrijk, vooral als er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn of files en druktes.

Mbo- of hbo-niveau

Wat betreft opleidingen en cursussen tot taxichauffeur valt er niet te spreken over een niveau. De moeilijkheidsgraad is bij elke opleiding ongeveer hetzelfde en is een goede representatie van de moeilijkheidsgraad van het CBR-examen. Deze cursussen en opleidingen zijn bij verschillende rijscholen en privé-instellingen te volgen, zoals bij het NTI of NHA.

Na afronding van de cursus

Nadat je de nodige kennis in huis hebt kun je een aanvraag van een examen doen bij het CBR. Deze zal vervolgens een datum inplannen waarop je het examen kunt afleggen. En als dat succesvol gebeurt, dan kun je na afloop een CCV-certificaat aanvragen. Als je dat certificaat eenmaal in het bezit hebt, heb je de moeilijkste stap van het proces afgerond. Om definitief aan de slag te kunnen als taxichauffeur dien je daarnaast nog twee stukken aan te leveren. Dit zijn een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) en een Geneeskunde verklaring (en uiteraard ook een geldig rijbewijs). Als je deze documenten hebt, ben je startklaar en kun je taxichauffeur worden.

Veelgestelde vragen

✅ Is een chauffeursdiploma nodig voor de taxi?

Om als chauffeur aan het werk te gaan, dien je inderdaad te beschikken over een chauffeursdiploma voor zowel de praktijk als de theorie. Waar je deze kunt vinden, lees je hierboven!

✅ Is er ook een taxichauffeur opleiding met baangarantie?

Zodra er een substantieel tekort is aan taxichauffeurs, kan het zijn dat je bij bepaalde opleidingen ook een baangarantie krijgt. Zodra wij deze vinden, plaatsen wij ze hierboven bij ons overzicht!

✅ Wat is de beste opleiding tot taxichauffeur'

Wat de beste opleiding voor taxichauffeur is, hangt erg veel af van de cursist of student. Bekijk goed voor jezelf wat jij belangrijk vindt binnen de opleiding en kies er één uit ons overzicht hierboven!

✅ Waarom wil iemand taxichauffeur worden?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand taxichauffeur wil worden. Vaak heeft het te maken met het graag in contact komen met mensen en het heerlijk vinden om veel te rijden. Daarnaast leer je op zo'n manier ook de regio waarin je werkzaam bent erg goed!

Heb je vragen over Taxichauffeur Worden?

Heb je het artikel zojuist gelezen, maar zit je nog met vragen omtrent 'Taxichauffeur Worden', of wil je graag een opmerking toevoegen? Laat die dan hieronder achter. Wij en andere bezoekers zullen proberen zo snel mogelijk jouw opmerking of vraag te beantwoorden!

Klik hier om te reageren


  • Hoe lang moet je rijpewijs B hebben om tax chauffeur te worden?

    Met vriendelijk groet.
    Abdisalam

  • Ik heb een vraag over deze opleiiding.
    Is het mogelijk om deze ook in her Engels Te volgen.
    Graag hoor Ik van u.

    Mvg. S. Van Dijk

    • Beste A. van Dijk,

      Voor zover bekend bij ons, is deze opleiding bij onze aanbieders alleen in het Nederlands te volgen. Mocht je echter horen dat dit toch anders blijkt te zijn, horen we dat uiteraard graag!