Beroepen.nl » Influencer

Influencer als beroep

influencer

Een paar jaar geleden was het woord nog niet bekend, inmiddels is het een gewild beroep: influencer. Bij de term denken veel mensen gelijk aan mode-popje op Instagram, of een vlogger. Maar wat is dat nou, een influencer? Hoe ziet de werkdag van een influencer eruit? En wat verdient dat influencen nou eigenlijk?

Ben jij enthousiast, flexibel en stressbestendig? Vind je het leuk om de hele dag met honderden mensen in contact te zijn? Niet bang om je leven publiek te maken? Beschik je over een creatief brein en vind je het leuk om content te creëren? Dan is het beroep influencer zeker iets voor jou.

Wat is een influencer?

Om influencer te worden is er één centraal element wat vergaard moet worden: invloed. Bij het wat meer algemene beeld van de influencer vindt deze invloed over het algemeen plaats op social media. Deze invloed wordt verdiend: de start van influencer zijn ligt meestal bij een interesse in een bepaald onderwerp of een bepaalde levensstijl. Ben jij bijvoorbeeld mega enthousiast over koken of persoonlijke financiën? Maak content over je passie en deel deze met je volgers. Deze influencers, die echt vanuit hun passie zijn gestart, zijn de echte authentieke influencers. Zij hebben verstand van zaken en creëren relevante content.

Naast het vergaren van volgers en invloed, is ook de band met deze volgers zeer belangrijk. Volgens de ‘letterlijke’ definitie van influencer heb je immers pas invloed als je het gedrag van je volgers kunt beïnvloeden. In de markt wordt deze invloed vaak gedefinieerd door het Engagement Rate (ER), ofwel het percentage volgers dat actief (en dus engaged) met je content aan de slag gaat.

Soorten influencers

Influencers zijn er in alle soorten en maten. Zij beginnen met hun passie, maken vervolgens content en verspreiden die via social media en vergaren zo een betrokken doelgroep. Sommige influencers richten zich op eten, op mode, op fitness of op gezondheid, en sommige op allemaal tegelijk. Sommigen anderen richten zich heel specifiek op een bepaalde niche. Zij hebben vaak een wat kleiner publiek, maar deze volgers zijn des te meer betrokken. Omdat de onderwerpen zo uiteenlopen kijken we vaak naar een andere parameter van invloed: de grootte van het publiek.

Allereerst zijn er de mega influencers (1 miljoen+ volgers). Dit zijn de alom bekende celebrities, een groot deel van hun leven staat sowieso al in de schijnwerpers. Volgers krijgen een exclusieve blik in hun leven door middel van social media posts. Door hun grote bereik en hun bekendheid kunnen mega influencers goed zorgen voor merkbekendheid, of de associatie met een merk verbeteren. Doordat het volgersaantal hoog ligt is hun publiek heel uitgebreid en verschillend. Mega influencers richten zich dus over het algemeen niet op een bepaalde niche.

Daarnaast zijn er de macro influencers (100.000+ volgers). Deze groep behoort vaak tot de “early influencers” en hebben inmiddels invloed ook buiten hun social media bereik. Zij worden langzaam ook bekend bij het grote publiek, en zullen her en der ook via andere media te bewonderen zijn. Ze hanteren een professionele werkwijze en verkiezen massacommunicatie boven doelgerichte influencer marketing. Vaak zijn deze influencers wel begonnen met het focussen op een bepaalde niche, maar hebben ze met de uitbreiding van hun publiek ook hun eigen scope verbreedt.

Een volgende classificatie zijn de meso influencers (50.000 – 100.000 volgers). Zij liggen, zoals je kunt zien, tussen de micro-influencers en macro-influencers in. Zij hebben wél nog de tijd en middelen om op hun volgers te reageren, waardoor hun Engagement Rate hoger ligt dan bij de macro-influencers. Echter zijn zij qua populariteit al ruim boven de zeer specifieke micro-influencers uitgestegen. Deze kwaliteiten, en het feit dat ze professioneler zijn dan micro-influencers, zorgen ervoor dat ze zeer populair zijn bij adverteerders.

Als laatste zijn er de micro- en nano influencers. Deze groep influencers heeft een klein publiek (500-100.000 volgers) en staat daarmee een stuk dichter bij de “normale” mens. Juist deze uitstraling zorgt ervoor dat deze influencers een ongelofelijk sterke band met hun doelgroep hebben. Zij kunnen veel tijd besteden aan hun beperkte publiek, en voelen meer als een goede vriend of familie-lid dan als een onbekende op social media. Met deze kleine doelgroep hebben de influencers zich ook specifiek gericht op een niche, waarin zij kennis delen.De nano influencers zijn de grootste groep influencers, met het kleinste bereik. Zelf beschouwen ze zich niet als influencers, maar zijn het wel. Het gaat hier voornamelijk om “gewone” gebruikers.

Werkdag van een influencer

De werkdag van een influencer verschilt van dag tot dag. Zij zijn immers creatieve freelancers, en ZZP’ers pur sang. Onderschat niet het werk dat komt kijken bij het maken van content: zeker wanneer er gefilmd of gefotografeerd moet worden heeft de werkdag van een influencer nogal wat voet in de aarde. Naast het produceren van de content moet er ook nog een hoop bewerkt en gefinaliseerd worden, en heeft een influencer ook te maken met een strakke content planning en strategie. Zie het als een content marketing strategie van een bedrijf dat dagelijks moet worden bedacht, geproduceerd, uitgewerkt en gerapporteerd.

Naast het creëren en bewerken van de content is de influencer ook heel wat tijd kwijt aan het administratieve deel. Zij worden door honderden merken benaderd, en moeten hier een selectie van zien te maken die bij ze past. Daarnaast dienen ze met veel partijen het contact zien te onderhouden, en hebben ze veel verschillende samenwerkingsovereenkomsten of contracten met verschillende partijen. Ook de financiële administratie wordt over het algemeen door de influencer zelf uitgevoerd.

Dat is de zakelijke kant van het werk – en dan is er er ook nog het social! De influencer is een voorbeeldfiguur voor veel van zijn of haar volgers, en kan dus dagelijks rekenen op vele reacties, vragen, uitnodigingen en ga-zo-maar-door. De influencer wilt graag de contacten met zijn of haar doelgroep goed onderhouden. Zij zorgen immers voor de invloed, en ook de ER moet op niveau blijven.

Als influencer, zeker beginnend influencer, ben je veel op jezelf aangewezen. Je moet zelfstandig zijn, ondernemend, flexibel en extreem goed plannen. Het belangrijkste van alles is je passie en motivatie om content te creëren voor je doelgroep. Daar moet je werkdag mee beginnen, en mee eindigen.

Hoeveel verdient een influencer?

Zoals je inmiddels hebt gelezen is het zijn van influencer niet “een beetje op Instagram posten en geld krijgen.” Ook geld verdienen met influencer zijn is nogal een bewerkelijk proces: je kunt immers pas wat vragen voor de posts die je levert, wanneer je wat invloed hebt vergaard. Daarnaast wordt jouw tarief bepaald door jouw kwaliteit van content, de band met je doelgroep, jouw ervaring en je bereik. Voor sommige samenwerkingen ontvangen influencers misschien alleen wat producten, en wanneer er voor de content betaald wordt verschilt dit per influencer. Dat loopt in de meeste gevallen uiteen van enkele tientallen euro’s (micro-influencers) tot enkele duizenden euro’s (macro-influencers) per post. Ook is het belangrijk dat je oplet dat je niet te veel betaalde samenwerkingen doet. Je volgers kunnen dat verkeerd opvatten – en een sell-out volgen wil natuurlijk niemand.

Deze pagina is geschreven in samenwerking met David Dekker van Join Marketing.

Influencer
10/10 - 1 vote

Heb je vragen over Influencer?

Heb je het artikel zojuist gelezen, maar zit je nog met vragen omtrent 'Influencer', of wil je graag een opmerking toevoegen? Laat die dan hieronder achter. Wij en andere bezoekers zullen proberen zo snel mogelijk jouw opmerking of vraag te beantwoorden!

Klik hier om te reageren