Beroepen.nl » Digitaliseren van klantprocessen in 5 branches
Beroepen Blog

Digitaliseren van klantprocessen in 5 branches

digitalisering klantprocessen

Digitaliseren gebeurt in allerlei branches. Want wie dacht dat digitaliseren alleen gebeurt op kantoor in de zakelijke dienstverlening, heeft het mis. Denk bijvoorbeeld aan de monteur die een apparaat komt aansluiten, maar daarvoor een bepaald stappenplan moet doorlopen. Vaak moet hij dan de stappen op een checklist aanvinken en moet de opdrachtgever daar akkoord aan geven middels een handtekening. Zelfs op plekken waar vooral in de praktijk gewerkt wordt, zoals in de bouw, is digitalisering steeds meer in opkomst.

De branches

Er zijn verschillende branches waarin digitalisering kan worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan de bouw, waarbij men op de werkplaats voldoet aan de laatste veiligheidsnormen om het werken zo veilig mogelijk te houden. Of in de horeca, waar men met coderingen moet werken. Dit staat zo omschreven in de wet. Ook in de logistiek en in het vastgoed kan digitalisering worden ingezet.

Digitaliseren in de bouw

Ten eerste: digitalisering in de bouw. Van een beroep waarbij men niet de hele dag met digitaal apparaat bezig is, zou men misschien niet meteen verwachten dat er digitalisering plaatsvindt. Toch gaan digitalisering en de bouw prima samen. Tijdens het bouwen of onderhouden van gebouwen moet men namelijk voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Zo kunnen ongelukken of andere onveilige situaties voorkomen worden. Dit gebeurt meestal aan de hand van een audit, inspectie of keuringen. De tijd van het analoog schrijven van rapportages is onderhand voorbij. 

Het schrijven van rapportages kan namelijk behoorlijk wat tijd kosten. De kans is ook groot dat op een bouwplaats een document verloren kan gaan. Door te digitaliseren is het mogelijk om altijd meteen een goed overzicht te hebben van wat er op de werkplaats gebeurt. Zo kunnen onveilige situaties makkelijk worden bijgestuurd.

Digitaliseren in de horeca

Om dezelfde reden als in de bouw is digitaliseren in de horeca noodzakelijk. Men is bezig met het bereiden van eten en drinken. Wanneer dit niet correct bereid wordt, kunnen gasten daar ziek van worden. Daarom krijgen horecaondernemers meestal te maken met strenge wet- en regelgeving. Iedere dag, week en maand is het verplicht om HACCP-registraties uit te voeren.

Zo’n registratie kan behoorlijk wat tijd kosten wanneer deze volledig op papier moet worden uitgevoerd. Om deze reden is digitalisering prima toe te passen op de horeca. Een registratie digitaal opslaan betekent dat het mogelijk is om meteen afwijkingen te signaleren. Dan kunnen ondernemers meteen actie ondernemen. Bovendien is digitaliseren ook nog om een andere reden handig; in een bedrijf waar veel mensen tegelijk werken is het mogelijk om een goed overzicht te houden van wie wat gedaan heeft.

Digitaliseren in installatietechniek

In de installatietechniek is het digitaliseren van klantprocessen de afgelopen jaren eerder regel dan uitzondering geworden. De medewerkers van een installatiebedrijf zijn vaak tegelijkertijd bezig op verschillende locaties. Daarbij mag de klant uiteraard niet uit het oog worden verloren. Digitalisering in installatietechniek vindt plaats aan de hand van bijvoorbeeld keuringen, inspecties en controles.

Deze klussen moeten uiteraard naar tevredenheid van een opdrachtgever worden uitgevoerd. Zo is het mogelijk dat voor installatie van bijvoorbeeld glasvezel er eerst een gat onder de gevel geboord moet worden. Dat betekent dat de tegels in de tuin er tijdelijk uit moeten. Na uitvoeren van de werkzaamheden moet de tuin weer correct worden achtergelaten. Daarover geeft de klant zijn akkoord. Op die manier kunnen er later geen geschillen ontstaan.

Digitaliseren in logistiek

Iedere dag worden er tonnen aan goederen vervoerd in ons land. Bijvoorbeeld via de Nederlandse snel- of spoorweg. Het is dan ook belangrijk om goed overzicht te houden van welke medewerker zich waar bevindt. En nog belangrijker: of de medewerker het juiste product bij de juiste klant heeft gebracht.

Zo is het aan de hand van digitalisatie mogelijk om een medewerker aan een taak te koppelen. Deze taak wordt geopend zodra de rit start. Daarna worden de goederen vervoerd. Op locatie geeft de medewerker de goederen af en voert het formulier in. Vervolgens geeft de opdrachtgever zijn akkoord middels een handtekening. Het document hoeft niet meer worden geprint of opgestuurd, maar kan meteen verstuurd worden via de cloud.

Digitaliseren in vastgoed

Wanneer men bezig is met vastgoed, is het onvermijdelijk dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken. Papierwerk en administratieve werkzaamheden zijn in deze branche heel normaal. Denk bijvoorbeeld aan het registreren van een oplevering of het doen van inspecties.

Stel: men verhuurt een woning. De huur van de woning wordt opgezegd. Daarna komt een medewerker het vastgoed inspecteren. De woning moet immers weer correct worden opgeleverd aan de volgende huurder. Bij zo’n inspectie loopt de medewerker dan een checklist af. Wanneer de klant akkoord is met de werkzaamheden die nog moeten gebeuren voordat hij vertrekt, wordt een handtekening gezet. Andere zaken worden gedaan door het verhuurbedrijf. Deze taken kunnen dan gemakkelijk worden omgezet in een zogenaamde casus.

Heb je vragen over Digitaliseren van klantprocessen in 5 branches?

Heb je het artikel zojuist gelezen, maar zit je nog met vragen omtrent 'Digitaliseren van klantprocessen in 5 branches', of wil je graag een opmerking toevoegen? Laat die dan hieronder achter. Wij en andere bezoekers zullen proberen zo snel mogelijk jouw opmerking of vraag te beantwoorden!

Klik hier om te reageren