Het beroep administrateur is een van de populairste beroepen onder economen. Dit komt mede door de diversiteit die het beroep administrateur met zich mee kan brengen en het relatief grote werkaanbod voor administrateuren. Als administrateur, ook wel hoofdadministratie genoemd, houd je je bezig met het bijhouden van de verschillende administraties van een organisatie.
Dit kan een bedrijf zijn, maar bijvoorbeeld ook een vereniging of stichting waarvoor je de administratie op vrijwillige basis bijhoudt. Over het algemeen werk je als administrateur binnen het midden- en kleinbedrijf op zelfstandige basis, waarbij je meerdere administraties bijhoudt.
Veel mensen denken dat een administrateur zich enkel bezighoudt met de financiële administratie van een organisatie, maar dat klopt niet. Denk bijvoorbeeld ook aan de personeelsadministratie, de salarisadministratie, verzekeringen voor een organisatie, liquiditeitsbeheer en de correspondentie in de vorm van rapportages. Het verschilt per organisatie welke taken je als administrateur uitvoert.
De werkdag van een administrateur
Als administrateur van een kleine of middelgrote organisatie voer je vaak verschillende administratieve klussen uit. Je werkt hierbij vaak in je eentje, omdat de administratie van deze organisaties een beperkte omvang heeft. Daarbij komt het regelmatig voor dat kleine en middelgrote organisaties een deel van hun administratie uitbesteden. Denk bijvoorbeeld aan de salaris- en personeelsadministratie, wat aan een payrollbedrijf kan worden uitbesteed.
Mocht je voor een grotere organisatie gaan werken dan ziet je werkdag er anders uit. Bij deze organisaties beschikt men vaak over meerdere administrateurs, die ieder hun eigen werkgebied en verantwoordelijkheden hebben. De ene administrateur richt zich bijvoorbeeld op de boekhouding, terwijl andere administrateurs worden ingezet bij het bijhouden van de verzekeringen en salarisadministratie. In zo’n geval krijgt een administrateur vaak extra leidinggevende taken, waardoor de functie wordt hernoemd tot financieel manager. Zeker bij het vinden van vacatures voor een administrateur is het belangrijk om hier rekening mee te houden.
Opleiding tot administrateur
Net als in veel andere landen is het beroep administrateur ook in Nederland geen wettelijk beschermd beroep. Dit betekent dat in principe iedere burger zich een administrateur mag noemen en als administrateur mag werken. Houd er echter rekening mee dat veel organisaties bepaalde eisen stellen aan een administrateur. Zo moet een administrateur vaak een bepaalde aantoonbare werkervaring hebben, of een gerelateerde opleiding hebben gevolgd.
Over het algemeen is het voldoende om een relevante opleiding op mbo-niveau 4 of hbo-niveau te volgen. Denk aan een opleiding als SPD bedrijfsadministratie of bedrijfseconomie, die op veel hogescholen worden aangeboden in Nederland. Ook zijn er verschillende extra cursussen te volgen, waarmee je jezelf verder kunt specialiseren als administrateur. Vaak worden dergelijke cursussen ook door organisaties zelf aangeboden, door een wisselende regelgeving op het gebied van administratief werk. Des te meer specialisatiecursussen je gevolgd hebt, des te beter je baankansen zijn op de arbeidsmarkt.
Verschillende soorten administraties
Bij het volgen van een specialisatie als administrateur heb je de keuze uit verschillende richtingen. Denk bijvoorbeeld aan een specialisatie voor de boekhouding van een organisatie, de personeels- of salarisadministratie, de verzekeringen voor het personeel en de organisatie zelf, het liquiditeitsbeheer, enzovoorts. Het hangt sterk van je interesses af, welk type administratie het beste bij je past. De algemene boekhouding is het minst specifiek en is gericht op de verschillende in- en uitgaande geldstromen van een organisatie. Vaak wordt bij het bijhouden van de boekhouding gewerkt met moderne boekhoudsoftware, zodat je weinig meer op papier hoeft te doen. Kennis over de crediteuren en debiteuren van een organisatie is vereist voor het bijhouden van een boekhouding.
De personeelsadministratie hangt samen met de salarisadministratie van een organisatie. Het verschil is echter dat een personeelsadministratie vooral gericht is op de aan- en afmeldingen van personeel bij instanties, het verwerken van ziektemeldingen en verlofaanvragen, enzovoorts. Dit deel van de administratie van organisaties is het minst op de cijfers van de organisatie gericht en het meest op de mensen. Voor het uitvoeren van deze taken zijn dus voornamelijk sociale vaardigheden vereist en in mindere mate wiskunde vaardigheden. Voor de salarisadministratie geldt dit natuurlijk niet! De salarisadministratie gericht op het verwerken van salarisstroken, het beantwoorden van vragen over de salarissen van medewerkers, enzovoorts.
Een administrateur die zich op de verzekeringskant van een organisatie richt heeft een grote verantwoordelijkheid. Deze administrateur dient ervoor te zorgen dat de organisatie op de juiste wijze verzekerd wordt tegen brand, diefstal, schade aan het wagenpark, bedrijfsschade en de aansprakelijkheid van een bedrijf bij fouten. Ook de liquiditeitsbeheerder heeft een grote verantwoordelijkheid. Deze administrateur moet ervoor zorgen dat alle kredieten en spaartegoeden gecontroleerd worden en dat de gehele financiële cashflow in balans is.
Past het beroep administrateur bij mij?
Wanneer je een grote interesse in de administraties van kleine en grote organisaties hebt, en wanneer je goed overweg kunt met cijfers, is het beroep administrateur echt iets voor jou! Bij sommige delen van het beroep administrateur zijn ook sociale vaardigheden een must. Denk aan de personeels- en salarisadministratie. Het leuke aan het werk aan administrateur is de diversiteit aan taken die je dagelijks uitvoert. Dit geldt zeker voor de administrateurs van kleine tot middelgrote organisaties, waarbij je vaak alle taken van de administratie op je neemt.
Vacatures voor administrateurs
Het aanbod aan vacatures voor administrateurs in Nederland is relatief groot. Iedere kleine, middelgrote of grote organisatie heeft immers administrateurs nodig om de administratie bij te houden. Ook zijn er grote boekhoudkantoren die regelmatig zoeken naar nieuwe personeelsleden om de administraties van klanten bij te houden. Naast de mogelijkheid om op internet te zoeken naar vacatures voor het beroep administrateur kiest ook een groot deel van de administrateurs voor het opstarten van een eigen onderneming.
Als klein boekhoudkantoor richten zij zich niet alleen op het bijhouden van de boekhouding voor bedrijven, maar bijvoorbeeld ook op die van particulieren. Particulieren kunnen vaak enige hulp gebruiken bij het invullen van de jaarlijkse belastingaangifte, het op orde krijgen van de persoonlijke administratie, enzovoorts. Het oprichten van een eigen boekhoudkantoor kan interessant zijn om ervaring op te doen, of als tijdelijke oplossing als het aantal beschikbare vacatures momenteel beperkt is. Het aanbod aan administrateurs is tegenwoordig dermate groot, dat het soms lastig is om een baan te vinden.